2017. okt 16.

Okos(ság)

írta: FixedXHungary
Okos(ság)

Szóval van egy olyan téma, amiről mindenképp írni érdemes, de minimum csacsogni egy kicsit róla egy sör..., vagyis egy spenótos turmix mellett..., ez pedig az óra! Na jah, biztos mindenkinek van már, de bevallom őszintén, hogy én is csak 2 éve élek/edzek vele. Ez a poszt nekem szól, vagyis a 2 évvel ezelőtti önmagamnak, amikor fogalmam sem volt arról, hogy miért jó egy nagyobb tudású óra...

01_3.jpg

Kezdjük az elején, amikor 3 éve Nándi (az Ensport alapítója) elkezdett foglalkozni velem, első utam a laborba vezetett, ahol Szandival fellógattak rám egy pulzuspántot és összekötöttek egy laptoppal. Kicsit olyan volt, mint Ivan Dargo a Rocky IV-ben, amikor minden hiperszuper orosz cucc rá volt aggatva a futópadon, szemben velem, aki Rocky módra ilyeneket nem nagyon használt azelőtt. Persze túlzás egy pulzuspántot űrhajós technológiának említeni, de sportlabort sem láttam azelőtt soha, szóval most (vagyis akkor) nekem szabad :-) Mindezek előtt én egy VDO bicós órát használtam, amivel tök jól elvoltam, mert az is mért pulzust és szintemelkedést, de nyilván sem GPS, sem online opció nincs benne..., aztán mikor Nándi csekkolta volna az edzésen kivert pulzust, a minimum, maximum és átlag értéken kívül nem tudott más egyébbel szolgálni, tehát túl sok elemeznivalót nem adott.

Persze a laborban kaptam egy kis ízelítőt arról, hogy miért is van előnye annak, ha az órádról fel tudod tölteni online az edzéseket és azt elemezve össze tudod rakni az egész éves edzéstervet. Először persze fingom sem volt róla, hogy mi mit jelent, de ma már..., ma már kevésbé vagyok hülyegyerek, mindamellett, hogy nagy részét továbbra sem értem :D Jó hír viszont az, hogy amíg az Ensport-tal dolgozom, addig nem is kell ennél többet tudnom ;-) Edzőbá felzavar a futópadra, vagy görgőre a laborban, Szandival széthajtat úgy egy bő fél órán át, majd szépen kielemzi és belövi az edzéseken megengedett pulzus zónákat, majd hazazavar és ennek megfelelően tervezi meg a hetet/hónapot/évet. Jah, évet, mert az alapozási időszakban teljesen más pulzus zónákat feszegetünk, mint verseny előtt 2 héttel, szóval a tudatos edzés tervezés már hónapokkal, ha nem évekkel a nagy cél elérése előtt megindul. Persze, ha valakit jobban érdekel, hogy mi mit jelent, egy ártatlan kérdéssel magára boríthatja Balázs edzőbá kiselőadását is... :-)))

Csak, hogy visszakanyarodjak az órához, mindezt nem tudnánk megtenni az órából kinyert adatok nélkül, azaz a laborban mért eredmények és az edzéseken mért tényleges adatok nélkül. Persze az sem utolsó, hogy jómagam is képben lehetek edzés és verseny közben, hogy melyik zónában zakatolok és hogy abban milyen teljesítményre vagyok képes.

pulzus_gorbebz.jpg

Például tudom, hogy az E1 zónában a világból kitekerek, de EX-ben nyilván limitált az erőforrás, hiszen többet égetek el, mint amit a szervezetem pótolni tud, hiába frissítek folyamatosan. Ha versenyen EX-ben találom magam, akkor képben kell lennem a határaimmal és ennek megfelelően lassítani a tempón, ha szükséges. A nagyok wattmérővel (is) mennek, bár nekem még nem volt alkalmam ezt kipróbálni... Nekem azért is különösen fontos a zóna, mivel az esetek többségében fixivel, azaz váltó nélkül megyek. Ha emelkedik az út, akkor nyilván előbb esem ki a zónából, mint a váltós haverok, így még inkább oda kell figyelnem a pittyegésre.

Fontos infó a jövő évre az E1 zóna, ugyanis lesz egy 24 órás tekerésem, ami esetében nyilván a legjobb, ha E1 zónában dolgozom. Most tehát az a nagy feladat, hogy az E1 zónában maradva tudjak sebességet növelni, azaz ugyanazon pulzus mellett, gyorsabban tudjak haladni jövőre. Csak, hogy értsétek, mikor Nándival elkezdtük a közös munkát, olyan 18-20km/h körül haladtam E1-ben. Idén ez már 28-30km/h. Jövőre a 24 órás hajtáson 30km/h átlagot kell hozzak (23 órán keresztül folyamatosan), hogy elérjük a kitűzött célt, tehát növelnünk kell az átlagsebességet E1-ben.

pulzuszonakbz.jpg

Visszatérve az óra használathoz, mindezek mellett van ennek némi kényelmi funkciója is. Edzés után szépen feltöltöm online az adatokat, amiket edzőbá szintén online meg tud nézni és össze tudja vetni a tervezett és tényleges adatokat, majd ennek megfelelően építeni a következő heti edzéseket. Azért van abban valami hálivúdi, hogy egy bluetooth kapcsolaton keresztül összepattan az óra a telóval és egyből felkerül GarminConnect-re, onnan Strava-ra és, ami a legfontosabb, TraningPeaks-re, ami edzőbá vizsgálódik. Nekem ezen kívül semmi egyéb dolgom nincs :-)

file_2017_10_16_12_27_05.jpeg

Szóval, lényegében azért (is) fontos az óra, hogy hidat képezzen köztem - nevezzük magam nagyképűen sportolónak - és az edző között, megosztva minden olyan szakmai adatot, amely szükséges a megfelelő edzés tervezéséhez úgy, hogy a sportoló, vagyis az én képességeimnek megfelelően kapjak edzéstervet és ne a szívsebészeten végezzem a 2. hét végére. Az is hozzátartozik, hogy az óra által mért adatokkal tudunk a lehető leginkább testreszabott edzést felállítani és a legnagyobb eredményt elérni, hiszen állandó monitorozást enged a felkészülési időszakban.

Mint sportoló, azért is fontos, mert Strava-n be tudsz állni a "kinek hosszabb" ringbe, egymás edzéseinek figyelésével, szóval ha komoly srác vagy a terepen, akkor még villoghatsz is onlájn a kis adataiddal..., vagy éghetsz, ha nem a tied a hosszabb... Ez ilyen..., igen, itt is... Ha nem elég hosszú, akkor nincs kudos... :-)

Szóval vegyetek órát és mozogjatok okosan!

Písz!

Z

 

 

Szólj hozzá